راهاندازی مناطق ۱۰۰ درصد الکترونیکی در شهرداری مشهد
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: از جمله مهمترین خدمات و سرویسهای ارائه شده از سوی شهرداری مشهد میتوان به ایجاد و توسعه بیش از ۱۵۰ سرویس الکترونیکی و ارائه به شهروندان از طریق پرتالهای شهرداری و راهاندازی مناطق صددرصد الکترونیکی در شهرداری این کلانشهر اشاره کرد. مهدی بدیعفرخد در نشست اجلاس جهانی انجمن […]
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: از جمله مهمترین خدمات و سرویسهای ارائه شده از سوی شهرداری مشهد میتوان به ایجاد و توسعه بیش از ۱۵۰ سرویس الکترونیکی و ارائه به شهروندان از طریق پرتالهای شهرداری و راهاندازی مناطق صددرصد الکترونیکی در شهرداری این کلانشهر اشاره کرد.
مهدی بدیعفرخد در نشست اجلاس جهانی انجمن جامعه اطلاعاتی که با هدف فناوری اطلاعات و ارتباطات برای رفاه، شمول و تابآوری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به گسترش شهرنشینی و محدودیت منابع در دسترس و پایدار جهت تأمین نیازهای حال و آینده جامعه شهرنشین؛ کلانشهرهای دنیا با چالشهای جدی مواجه هستند.
وی افزود: با توجه به شرایط موجود، نقش استفاده از ابزار فناوریهای نوین و هوشمندسازی با هدف استفاده بهینه از منابع، صرفهجویی در هزینهها، رصد تغییرات کلان شاخصهای تأثیر گذار، کلیدی و برنامهریزی جهت رشد و توسعه پایدار، جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با بیان اینکه کلانشهرها با کمبود منابع تأمین آب سالم و چالشهایی از جمله آلودگی هوا، ترافیک، مدیریت مصرف انرژی و نبود زیرساختهای جامع و یکپارچه مواجه هستند و برای غلبه بر این چالشها، سالانه مبالغ قابل توجهی را هزینه میکنند، تصریح کرد: استفاده از روشهایی نوین جهت نظارت مستمر و آنلاین بر متغیرهای مستقل تأثیرگذار بر سیستم پویای شهری و بهرهگیری از ابزارها، سنسورها، دستگاهها و نرم افزارهای هوشمند جهت برداشت دیتای مرتبط، تجزیه و تحلیل، پردازش و انجام اعمال بازخوردی مناسب در راستای کاهش و مدیریت هزینهها و افزایش بهرهوری حداکثری است.
بدیع خاطرنشان کرد: مشهد دومین شهر بزرگ ایران با وسعت ۳۵۰ کیلومتر مربع و جمعیت بیش از سه میلیون نفر است که به واسطه شرایط ویژه مذهبی خود سالانه میزبان حدود ۲۰ میلیون زائر است و در راستای رفع این چالشها و ارائه سرویس مناسب و با کیفیت به زائران و مجاوران، برنامهریزیها و اقدامات متنوعی را برای رسیدن به شهر هوشمند، در دستور کار خود قرار داده است.
وی اضافه کرد: بر اساس تعریف ITU، شهر هوشمند پایدار، شهری نوآور است که از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای دیگر جهت ارتقای کیفیت زندگی، کارایی عملیات، خدمات شهری و رقابتپذیری استفاده میکند و در عین حال اطمینان میدهد تا نیازهای نسل حاضر و آینده را با نگاه به جنبههای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی برآورده کند.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تصریح کرد: در جهان پس از کرونا، فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارائه سرویسهای راه دور و کمک به فاصلهگذاری اجتماعی، نقشی پررنگتر از گذشته دارد که در این راستا شهرداری مشهد طبق رسالت خود و با رویکرد تبدیل شدن به شهری هوشمند، نسبت به توسعه هر چه بیشتر زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و سرویسهای مبتنی بر فناوری اطلاعات شهروندی، با همکاری بخش خصوصی و شهروندان، اقدام کرده است. شهرداری مشهد با احداث مرکز داده و بیش از ۵۰۰ کیلومتر زیرساخت فیبر نوری شهری که مجموع آن به چهار هزار کیلومتر میرسد و یکپارچهسازی ۳۵۰ سایت مخابراتی شهری، زیرساخت کامل و پایدار ارتباطی را در کل شهر ایجاد کرده است و توانسته نسبت به توسعه سرویسهای شهروندی بر این بستر مطمئن اقدام کند.
وی گفت: از جمله مهمترین خدمات و سرویسهای ارائه شده از سوی شهرداری مشهد میتوان به ایجاد و توسعه بیش از ۱۵۰ سرویس الکترونیکی و ارائه به شهروندان از طریق پرتالهای شهرداری مشهد، راهاندازی مناطق ۱۰۰ درصد الکترونیکی در شهرداری مشهد با فرایندهای ۱۰۰ درصد مکانیزه، راهاندازی بستر open data و open API و ارائه دیتاهای کاربردی و مورد نیاز به استارتاپها، شرکتهای خصوصی، محققان، دانشجویان و سایر متقاضیان اشاره کرد.
بدیع درباره دیگر اقدامات نیز ادامه داد: توسعه زیرساخت نقشه و مدل سه بعدی شهری، تصویر برداری هوایی از محدوده قانونی و حریم شهر مشهد با استفاده از پهپاد، نظارت هوشمند بر ساخت و سازهای غیر مجاز حریم شهر با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تهیه مدل مفهومی و اجرای پروژه رصدخانه شهری، ساخت کارخانه نوآوری شهر و توسعه اکوسیستم استارتاپی، اجرای پروژههای زیستمحیطی شامل کوه پارک با بیش از دو میلیون متر مربع مساحت و رود پارک به مساحت ۹۸ هکتار، توسعه فضای سبز شهر به میزان پنج هزار و ۶۱۴ هکتار، توسعه صددرصدی پرداخت خرد شهروندی در حملونقل عمومی شهری با استفاده از کارتهای شهروندی و کیف پول الکترونیکی شهروندی مبتنی بر موبایل و توسعه نرمافزارهای موبایلی و همراه مبتنی بر همکاری بخش خصوصی و شهروندان از دیگر اقدامات شهرداری مشهد است.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد اظهار کرد: یکی از دستاوردهای اخیر شهرداری مشهد در زمینه هوشمندسازی، ایجاد و توسعه نرمافزارهای هوشمند جمعآوری پسماند خشک و ارتقای مشارکت شهروندان در تفکیک پسماند از مبدا به میزان صددرصد در شهر مشهد بوده است که این پروژه مقام دوم را در جشنواره بینالمللی ۲۰۲۰ WeGo در حوزه شهرهای پایدار را این شهر به ارمغان آورده است.
وی ادامه داد: پروژه اندازهگیری شاخصهای شهرهای هوشمند پایدار بر اساس مستند ITU U4SSC یکی دیگر از پروژههای بسیار مهمی است که میتواند شهر مشهد را به سمت هوشمند شدن رهنمون سازد. شهرداری مشهد همچنین توانست گواهینامه اجرای موفقیتآمیز شاخصهای UASSC را برای شهرهای هوشمند پایدار دریافت کند.
بدیع تاکید کرد: در این راستا، بر اساس خروجی ممیزی و با بررسی نقاط ضعف و قوت خود، در حال برنامهریزی برای اجرای اقدامات مورد نیاز هستیم؛ زیرا شهرداری مشهد عزم دارد برای نیل به هدف تبدیل مشهد به شهری هوشمند و پایدار، تمام ارکان خود شامل سازمانهای زیرمجموعه و مدیریتهای مختلف شهری را با هدف کلی همسو کند.
وی گفت: امیدواریم در شهر مشهد الرضا (ع) به عنوان جهانشهر برکت و کرامت، با تقویت باور “ما میتوانیم” و با ایجاد فرصتهای مناسب مشارکت و سرمایهگذاری و استفاده از توان فنی و اقتصادی داخلی و ملی و همچنین مشارکت مردمی، رسیدن به این هدف در کوتاهترین زمان ممکن محقق شود.