کد خبر:12105
پ

حوله‌بافی و پارچه‌بافی شهرستان طبس در مسیر توسعه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: در راستای حفظ، احیاء و آموزش رشته‌های صنایع‌دستی و ایجاد اشتغال و اقتصاد خانواده‌ها دوره آموزش پارچه بافی و حوله بافی در شهر طبس برگزار شد. محمد عرب امروز چهارشنبه سی و یکم مرداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای حفظ، احیا و آموزش رشته‌های صنایع‌دستی و […]

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: در راستای حفظ، احیاء و آموزش رشته‌های صنایع‌دستی و ایجاد اشتغال و اقتصاد خانواده‌ها دوره آموزش پارچه بافی و حوله بافی در شهر طبس برگزار شد.

محمد عرب امروز چهارشنبه سی و یکم مرداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای حفظ، احیا و آموزش رشته‌های صنایع‌دستی و همچنین ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده‌ها دوره آموزش پارچه‌بافی و حوله‌بافی در شهر طبس با حضور مربی از روستای جهانی خراشاد برگزار و پس از اتمام دوره مجوز ایجاد کارگاه‌های خانگی این هنر زیبا در شهرستان طبس صادر شد.

وی افزود: دوره آموزش پارچه‌بافی با حضور ۹ هنرآموز برگزار و منجر به تأسیس ۵ کارگاه خانگی تولید حوله‌بافی شد که خوشبختانه هنرآموزان این رشته پیشرفت خوبی داشتند و در آینده نیازهای آموزشی شهرستان از نیروهای بومی تأمین خواهد شد.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: به‌زودی دوره تکمیلی و پیشرفته این رشته هنری برگزار خواهد شد و علاقمندان می‌توانند برای ثبت‌نام به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مراجعه کنند.

وی یادآور شد: همچنین دوره آموزش مقدماتی این رشته به‌زودی در روستای الله آباد برای علاقمندان برگزار و هنرآموزان در پایان دوره گواهینامه معتبر دریافت می‌کنند و در صورت اشتغال به این حرفه می‌توانند از خدمات حمایتی صنعتگران صنایع‌دستی مانند؛ تسهیلات کم‌بهره، امکان حضور در نمایشگاه‌های استانی و کشوری، معافیت‌های مالیاتی، خدمات بیمه‌ای و … استفاده کنند.

عرب افزود: صنایع‌دستی، اثرات قابل ملاحظه‌ای در برطرف کردن یا تخفیف و تعدیل مسائل اجتماعی و توسعه اقتصادی دارد، ایجاد اشتغال مولد، ایجاد اشتغال جنبی و درآمد مکمل، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها و کاهش میزان وابستگی به خارج و تأمین استقلال اقتصادی، تقویت روحیه ابتکار در افراد و امکان بکارگیری از ذوق و خلاقیت‌های فردی، توسعه صادرات غیرنفتی، معرفی و حفظ ارزشهای فرهنگی، آداب و رسوم، زمینه‌سازی برای ایجاد صنعت مستقل و غیر وابسته از مهمترین مزیت‌های صنایع‌دستی است.

وی گفت: حوله‌بافی نوعی فرآورده نساجی سنتی است که به کمک دستگاه بافندگی چهار وردی تولید می‌شود و از جمله خصوصیات این رشته از صنایع‌دستی این است که کلیه مراحل سه‌گانه بافندگی با حرکات دست و پا انجام می‌شود.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس ادامه داد: امکان استفاده از پودرهای رنگی به میزان نامحدود و همچنین تنوع طرح بافت با در اختیار داشتن و کنترل حرکات وردها میسر می‌شود و کیفیت محصولات تولیدی بسیار بهتر از تولیدات مصنوعی است.

وی افزود: هنر حوله‌بافی با ترکیب رنگ‌ها در کل پارچه و حاشیه کار با خلاقیت خود هنرمند تولید می‌شود که نخ پنبه‌ای، نخ ابریشم، نخ پشمی، نخ مصنوعی، اکرولیک از جمله مواد اولیه مورد استفاده در حوله بافی و پارچه‌بافی است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری