کد خبر:12238
پ

دایره‌المعارف قزوین‌شناسی تدوین می‌شود

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: هدف از برگزاری همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین برپایی نشست‌های قزوین‌پژوهی در تالار قزوین‌شناسی است و بنا داریم به سمت تدوین دایره‌المعارف قزوین‌شناسی برویم. همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین به مناسبت فرارسیدن روز قزوین عصر امروز چهارشنبه هفتم شهریور در تالار بوستان دانشگاه بین‌ المللی امام […]

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: هدف از برگزاری همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین برپایی نشست‌های قزوین‌پژوهی در تالار قزوین‌شناسی است و بنا داریم به سمت تدوین دایره‌المعارف قزوین‌شناسی برویم.

همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین به مناسبت فرارسیدن روز قزوین عصر امروز چهارشنبه هفتم شهریور در تالار بوستان دانشگاه بین‌ المللی امام خمینی (ره) قزوین و در قالب دو نشست تخصصی و ارائه ۱۴ سخنرانی علمی برگزار شد.

سیدعلی قاسم‌زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در مراسم افتتاحیه این همایش اظهار کرد: هدف ما از برگزاری همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین برپایی نشست‌های قزوین‌پژوهی در تالار قزوین‌شناسی است و بنا داریم به سمت تدوین دایره‌المعارف قزوین‌شناسی برویم.

وی ضمن گرامیداشت فرارسیدن نهم شهریور، روز قزوین افزود: قزوین دروازه تمدن، فرهنگ و تاریخ ایران است و اگر نگاه ما در تحقیقات قزوین‌شناسی فقط به ابعاد بومی و منطقه‌ای آن باشد، دیدگاه کاملی به این شهر نخواهیم داشت.

نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با بیان اینکه اگر به خوبی در تاریخ کندوکاو کنیم، جایگاه درخشان قزوین به عنوان نمادی مهم در هویت ایرانی شناخته می‌شود، اضافه کرد: صنعت‌زدگی باعث شده تا فرهنگ خود را فراموش کنیم و در حال از دست دادن هویت خود هستیم.

لزوم جریان‌سازی دانشگاه‌ها در حوزه قزوین‌شناسی

قاسم‌زاده با اشاره به خلأ ایجادشده در مطالعات قزوین‌شناسی به دلیل از دست دادن بزرگان این عرصه ادامه داد: دانشگاه‌های قزوین برای جریان‌سازی در حوزه قزوین‌شناسی باید ایفای نقش کنند. در سند تحول دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) هم یکی از مأموریت‌های ویژه دانشگاه در قالب رسالت اجتماعی جریان‌سازی برای توسعه قزوین‌شناسی است.

وی در پایان سخنان خود از پژوهشگران علاقه‌مند به قزوین‌شناسی برای حضور در دانشگاه و مشارکت در نشست‌های علنی برای تولید محتوا در قالب تهیه و تدوین دایره‌المعارف قزوین‌شناسی به صورت رسمی دعوت کرد.

راه‌اندازی هسته مطالعات ایران‌شناسی

امیرحسین حاتمی، دبیر همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین نیز در آئین افتتاحیه این همایش گفت: قزوین کانون علم و فرهنگ و اقتصاد کشور است که اگر از نظر وسعت و آبادی به پای شهرهایی مانند اصفهان و شیراز نرسد اما از منظر تاریخ و فرهنگ غنی‌تر از آنهاست.

مدیر انجمن ایرانی تاریخ در استان قزوین با ابراز نگرانی از به محاق رفتن مطالعات قزوین‌شناسی به واسطه درگذشت محققان به‌نام قزوین‌پژوه به برگزاری این همایش در آستانه نهم شهریور، روز قزوین اشاره کرد و گفت: امیدواریم برگزاری این‌گونه همایش‌ها عاملی برای حمایت از مطالعات قزوین‌شناسی باشد.

وی ارائه تازه‌ترین دستاوردهای کاوش‌های باستان‌شناسی در دشت قزوین را در کنار نتایج پژوهش‌های متنوع تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی و اجتماعی از ویژگی‌های ارزشمند همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین دانست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری