کد خبر:11951
پ

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک: تنها راه پاسداشت میراث‌فرهنگی آموزش کودکان است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه کودکان بهترین حافظان میراث فرهنگی شهر هستند، گفت: تنها راه پاسداشت میراث‌فرهنگی آموزش کودکان است. عباس خسروانی درباره ایده مشارکت کودکان در مدیریت شهری اظهار کرد: امروزه مشارکت طلبیدن کودکان در مدیریت شهری و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به یک ایده جذاب جهانی تبدیل شده است و […]

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه کودکان بهترین حافظان میراث فرهنگی شهر هستند، گفت: تنها راه پاسداشت میراث‌فرهنگی آموزش کودکان است.

عباس خسروانی درباره ایده مشارکت کودکان در مدیریت شهری اظهار کرد: امروزه مشارکت طلبیدن کودکان در مدیریت شهری و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به یک ایده جذاب جهانی تبدیل شده است و می‌تواند اثر به‌سزایی در بهبود مدیریت شهری و زیست‌پذیر کردن شهرها برای کودکان داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این ایده مورد استقبال مدیریت شهری اراک قرار گرفت، افزود: بخش قابل توجهی از جمعیت شهر اراک را کودکان تشکیل می‌دهند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: یک سوم جمعیت ما را کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند، البته کودک قلمداد کردن افراد زیر ۱۸ سال به این دلیل است که در پیمان نامه حقوق کودکان یونیسف در تعریف کودک گفته است کسانی که زیر ۱۸ سال هستند وگرنه به لحاظ جمعیت شناسی افراد زیر ۱۲ سال را کودک محسوب می‌کنند.

خسروانی ادامه داد: حتی اگر آن را هم مبنا قرار دهیم باز هم بخش قابل توجهی از جمعیت شهری ما را کودکان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل ما باید صدای این قشر را بشنویم و بدانیم که چه نیازمندی‌هایی دارند.

وی افزود: دلیل دوم پرداختن به ایده به مشارکت طلبیدن کودکان، نیازمندی‌های خاص آنهاست که با نیازهای شهری سایر گروه‌های سنی تفاوت دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان کرد: برای اینکه شهر برای کودکان دوست داشتنی باشد باید بتوانند نیازهای خاص خود را در شهر تأمین کنند و چه کسی بهتر از خود آن‌ها می‌تواند این نیازمندی‌ها را بیان کند و به تصمیم گیران و مدیران شهری منتقل کند.

خسروانی اظهار کرد: دلیل سوم پرداختن به این ایده، توجه به این امر مهم است که کودکان امروز آینده‌سازان فردای شهر ما هستند، بنابراین اگر می‌خواهیم شهری آباد و پیشرفته داشته باشیم باید از هم اکنون آینده سازان را برای کار حرفه‌ای آماده کنیم و ذهن‌های آن‌ها را برای خلاقیت و نوآوری در مدیریت شهری پرورش دهیم.

وی تاکید کرد: شهر آینده متعلق به کودکان امروز است، بنابراین حق دارند که در ساختن آن نقش آفرینی کنند و با تمرین مشارکت در تصمیم گیری‌ها حس مسئولیت‌پذیری خود را تقویت کنند و به شهر خود عشق بورزند.

عضو شورای اسلامی شهر اراک گفت: ما در شورای شهر وظیفه خود می‌دانیم که زمینه را برای اجرایی شدن این ایده فراهم کنیم و فضا را برای مشارکت کودکان شهرمان در تصمیم گیری‌ها مهیا سازیم.

خسروانی تصریح کرد: شورا در سال سوم بنا را بر دیدارهای حضوری اعضای پارلمان کودک با مدیران اجرایی شهر گذاشته تا هم یک ارتباط دوسویه برقرار شود و هم کودکان ایده‌ها و مطالبات خود را از نهادهای مختلف که در ساختن شهر سهیم هستند ارائه دهند.

وی با بیان اینکه ما سعی داریم در وهله اول به گونه‌ای عمل کنیم که نقش آفرینی کودکان در مدیریت شهر از سوی مدیران به رسمیت شناخته شود، گفت: در این مسیر موفقیت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم به طوری مدیران اجرایی استقبال خیلی خوبی از این ایده داشتند و مابقی هم تمایل داشتند که این ارتباط دوسویه با کودکان را برقرار کنند و آماده شنیدن صدای آن‌ها هستند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه کودکان بهترین حافظان میراث فرهنگی شهر هستند، افزود: تنها راه پاسداشت میراث‌فرهنگی آموزش کودکان است.

خسروانی اظهار کرد: این هفته به همراه اعضای پارلمان کودک مهمان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بودیم و گفت‌وگوهای بسیار خوبی بین مدیران و کودکان شکل گرفت.

وی افزود: در این جلسه اعضای پارلمان ایده‌های بسیار خوبی در حوزه حراست و حفاظت از میراث فرهنگی شهر ارائه کردند که مورد استقبال قرار گرفت که امید می‌رود هر چه زودتر به اجرا درآیند چراکه اعتقاد دارم، کودکان بهترین حافظان میراث فرهنگی در شهر هستند و یاوران خوبی برای سازمان میراث فرهنگی خواهند بود.

سمانه رستمی ۱۴۰۳/۴/۱۶

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری