کد خبر:6100
پ

شهردار رزن: احداث بازارچه سنتی با سبک معماری ایرانی

مدیریت شهری رزن طی یک‌سال گذشته به دلیل کمبود منابع درآمدی و نبود هماهنگی میان بخش‌های مختلف دخیل در اداره شهر با چالش‌هایی مواجه بوده و تلاش داشته است با وجود کمبودها شهر را بهترین نحو اداره کند. شهر رزن با ۱۷ هزار نفر جمعیت شمالی‌ترین شهر استان همدان و همجوار با کلان‌شهر قزوین است. […]

مدیریت شهری رزن طی یک‌سال گذشته به دلیل کمبود منابع درآمدی و نبود هماهنگی میان بخش‌های مختلف دخیل در اداره شهر با چالش‌هایی مواجه بوده و تلاش داشته است با وجود کمبودها شهر را بهترین نحو اداره کند.

شهر رزن با ۱۷ هزار نفر جمعیت شمالی‌ترین شهر استان همدان و همجوار با کلان‌شهر قزوین است. احمد محمدی راستی شهردار رزن آذرماه ۱۴۰۰ با رأی شورای اسلامی شهر به عنوان شهردار انتخاب شده است.

مدیریت شهری رزن همانند بسیاری از شهرهای کوچک با مشکلات زیادی در اداره و نگهداشت شهر روبه‌رو است؛ بخشی از این مشکلات ساختاری بوده و بخشی دیگر به دلیل کمبود بودجه است، با این وجود طی یک سال گذشته اقدامات شاخصی در حوزه خدماتی و عمرانی انجام شده و شهرداری تلاش داشته است رضایت ساکنان شهر را در سطوح حداقلی برطرف کند.

مهمترین اولویت مدیریت شهری توجه به بخش مسکن، مبلمان شهری و افزایش سرانه‌های شهروندی است، با این وجود تقویت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی نیز در دستور کار قرار دارد.

احمد محمدی راستی شهردار رزن در خصوص بازآفرینی بافتهای فرسوده گفت: از وسعت ۵۰۰ هکتاری شهر رزن، ۷۰ درصد آن بافت تازه‌تأسیس است. ۹۰ هکتار از مساحت شهر رزن را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و حدود ۱۰ درصد شهروندان در این بافت‌ها ساکن هستند. شهرداری در راستای نوسازی و ساماندهی بافت فرسوده شهر رزن، عملیات عمرانی و جدول‌گذاری را با هدف بازآفرینی شهری آغاز کرده است.

وی افزود: پروانه ساختمانی با ۵۰ درصد تخفیف به منظور تسهیل فرآیند بازآفرینی برای ساکنان بافت صادر می‌شود.

محمدی راستی ادامه داد: طراحی پروژه ساخت بازارچه سنتی با سبک معماری ایرانی نیز در مساحت ۲ هزار مترمربع با مشارکت بخش خصوصی در دست اقدام است و پس از اتمام طراحی اجرایی می‌شود.

شهرداری رزن همچنین به تفاهم‌نامه‌ای با جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش این شهر اشاره کرد که بخشی از مسیر عبور عابران پیاده در شهر با استفاده از محدوده مالکیتی این دو اداره، پیاده‌راه شود که این پروژه به صورت قرارداد مشارکتی میان شهرداری و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رزن با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان اجرایی می‌شود.

وی همچنین به نورپردازی المان میدان شهدا در راستای زیباسازی شهر اشاره و اظهار کرد: در سال جاری معابر پارک ملت آسفالت و مناسب‌سازی شده و تالار شهر نیز با مشارکت بخش خصوصی در در دو طبقه و در زیربنای حدود دو هزار مترمربع در حال بهره‌برداری است.

محمدی راستی سرانه فضای سبز را ۱۲ مترمربع اعلام و گفت: شهرداری در ۵۰ درصد معابر اصلی شهر فضای سبز ایجاد کرده است. سال گذشته ۲۰ هزار نوع درخت و بوته گل و گیاه در فضاهای سبز سطح شهر کاشته شد که در حوزه عملکرد فضای سبز شهرداری رزن بی‌سابقه بوده است.

دو پارک دو هکتاری در سطح شهر در دست احداث است و در حال حاضر پارک‌های شهر رزن شش هکتار وسعت دارد که پس از اجرای فضای سبز میدان دو هکتاری شهر و احداث بوستان‌های محله‌ای سرانه فضای سبز شهر افزایش پیدا می‌کند.

فضای سبز شهری رزن به صورت صددرصد با آب غیرشرب آبیاری می‌شود و حتی یک قطره از آب شرب استفاده نمی‌کنیم. آبیاری فضای سبز پارک ملت از طریق سیستم مدرن است، اما فضای سبز بلوارها با تانکر آبیاری می‌شود، از طرفی با توجه به خطی بودن شهر رزن تکمیل و ساماندهی پارک‌ها یکی از اهداف شهرداری در جذب مسافر و گردشگر است.

شهردار رزن در خصوص طرح جامع شهری گفت: افق طرح جامع شهری رزن به پایان رسیده که امیدوارم با هماهنگی راه و شهرسازی، مشاور طرح جذب و بازنگری صورت پذیرد چرا که طرح جامع نقش بسزایی بر توسعه شهر دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری