کد خبر:8704
پ

عضو شورای شهر مشهد: حاشیه شهر بر خلاف آنچه فکر می‌کنم ظرفیت‌های متنوعی دارد

رییس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حاشیه شهر بر خلاف آنچه فکر می‌کنم ظرفیت‌های متنوعی دارد که به آن توجه نمی‌شود. علم می‌تواند کمک کند که در حاشیه شهر اتفاقات خوبی رقم بخورد. مجید طهوریان عسکری در اولین رویداد ملی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه شهر مشهد […]

رییس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حاشیه شهر بر خلاف آنچه فکر می‌کنم ظرفیت‌های متنوعی دارد که به آن توجه نمی‌شود. علم می‌تواند کمک کند که در حاشیه شهر اتفاقات خوبی رقم بخورد.

مجید طهوریان عسکری در اولین رویداد ملی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: اگر قرار است به گونه‌های مختلف مسائل بپردازیم ‌و آن را رفع کنیم و براساس راهکارهای متنوع به ویژه راهکارهای علمی و دانشی به حل مسائل برسیم باید به دانشگاه‌ها مراجعه کنیم. باز کردن درب دانشگاه به روی حل مسائل متنوع شهری به ویژه مسئله زندگی نیاز به نفس تازه دارد و ایجاد این فرصت و ورود علم، دانش و دانشگاه به معنای واقعی کمک دهنده است.

رییس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد گفت: عموما به دلیل مسائل اقتصادی و گرانی مسکن، بسیاری از افراد به هسته های حاشیه ای و لبه های کناری شهر کوچ می کنند و بخشی دیگر به دلیل مهاجرت به شهر، با فاکتور و مولفه های خود باعث زندگی متنوع از لحاظ هویتی اجتماعی و فرهنگی می‌شوند.

طهوریان عسکری ادامه داد: خرسندم که این اتفاق با جمع شما رخ می‌دهد؛ باید این همراهی بیشتر شود و اگر بخواهیم از این پنجره، مسائل حاشیه شهر را حل کنیم باید از شعار زدگی خارج شویم و به جای شعار باید مرد عمل بود. حل بخش زیادی از مشکلات حاشیه شهر به دست مردم همان مناطق حل می شود و بخش مهمی از این ماجرا دست علماست و بخش دیگر دست حاکمیت است. در واقع حل مسئله به دست مردم، علم و حاکمیت است و با این سه پنجره در کنار یکدیگر می توانیم در حوزه بافت های فرسوده نهایت استفاده را ببریم.

وی با اشاره به اینکه حاشیه شهر بر خلاف آنچه فکر می‌کنم ظرفیت‌های متنوعی دارد که به آن توجه نمی‌شود و علم می‌تواند کمک کند تا در حاشیه شهر اتفاقات خوبی رقم بخورد، بیان کرد:امروز در دنیا طبق آمارهای غیررسمی، بازار جهانی گوهرسنگها بیش از هزار میلیارد دلار تراکنش دارد. در مشهد و ایران که کریدور ارتباطی برای انتقال گوهرسنگها است، در حاشیه شهر مشهد جمعی ازسنگتراشان قیمتی حضور دارند و بسیاری از تجار اعراب که آنجا را بلد هستند کیسه‌های و کیلویی گوهر سنگها را می‌خرند، درحالی که بسیاری از شهروندان آن نقطه را نمی‌شناسند.

وی با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد ظرفیت‌هایی از این جنس دارد، اضافه کرد: خطاب به شهردار مشهد گفتم که می‌توانند از جاده گوهرسنگ‌ها سالانه چند ده میلیون دلار درآمد کسب کنند. مرد عمل چه کسی است که برای این بستر بزرگ طراحی علمی انجام دهد‌? مگردر کشورهای دنیا شهرداری‌ها فقط از حوزه ساخت و ساز پول در می‌آورند و خرج و دخل مدیریت شهری از تراکم فروشی تامین می‌شود؟ بزرگترین شهرداری‌های دنیا در اقتصاد فعال و اثرگذار هستند و درکارخانه‌های بزرگ تولیدی و علمی سهامدارند و از دانش‌بنیان ها حمایت می‌کنند، ولی ما در شهر مشهد گنجهای متنوع داریم که به ان توجه نمی شود.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در مشهد و به لطف امام رضا(ع) سنگهای کوهسنگی مشهد به سنگ هرکاره تبدیل می‌شود و درتمام دنیا تا امروز سنگی پیدا نشده که از نظر غنای معدنی به این سنگ برسد، اگر همچین کوه و امتیازی در یکی ازشهرهای اروپایی و شرق آسیا بود از این معدن به بهترین شکل استفاده نمی‌کردند؟ امروز جایگاه سنگ هرکاره به عنوان یکی از بزرگترین سوغات‌ها برای حل مسائل اقصادی شهر کجاست؟

وی زندگی گروه‌های مختلف هویتی در حاشیه شهر مشهد را یک ظرفیت دانست و گفت: چرا فکر نمی‌کنیم که چطور از این ظرفیت بزرگ برای شهر استفاده کنیم؟ مشهد صرفا از ساخت و ساز نمی‌تواند درآمد داشته باشد و ظرفیتهای دیگری هم در این شهر وجود دارد که میتوان از آن بهره برد. چندماه پیش هزار میلیارد تومان پول سرمایه‌گذار مشهدی راهی دبی برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه عمرانی شد. چقدر از این پول‌ها به ترکیه و گوشه گوشه دنیا می‌رود و ما نتوانستیم بستر عملیاتی عمرانی و اجرایی و سرمایه‌گذاری را در مشهد فراهم کنیم.

رییس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: من به شهردار مشهد گفته‌ام که ۴٠ هزار میلیاردتومان بودجه شهرداری کفاف حل مسائل و مشکلات شهر مشهد را نمی‌دهد و این شهر ظرفیت حداقل پنج برابری سرمایه‌گذاری را دارد. این پنجره‌ها را باید باز و فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن کرد. ممکن است برخی بگویند سرمایه‌گذاری در حاشیه شهر سودی ندارد، شاید سود ریالی نداشته باشد اما تا مسائل شهر حل نشود، بازار اقتصاد خوب فعال نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مساله پررنگ حاشیه شهر یک سوم شهر و جمعیت آن است، ادامه داد: از سال آخر شورای پنجم تا امروز بودجه حوزه عمرانی از ٣٢ درصد به ۵١ درصد و بودجه فرهنگی از آخرین سال شورای قبل از ۵۰۰ به دو هزار میلیارد رسیده است. سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی در شهر و اثرگذاری آن بر حاشیه شهر باعث حل مسائل مختلف شهر می‌شود و فضای علم ودانش در کنار مدیریت شهری، شهر را ارزان و علمی و نتیجه‌بخش اداره خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین مساله کشور و نظام، اقتصاد است و تلاش در این حوزه دفاع مقدس دیگری است و اگر اعتقاد داریم اینجابهترین سرزمین است و می‌خواهیم ایران را حفظ کنیم، جهاد امروز فعالیت در این عرصه است که گره‌گشای مشکلات شهری است. امروزجهاد من و شما دفاع از این سرزمین در حوزه اقتصاد خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری