کد خبر:10156
پ

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز: سلول دوم دفن پسماند اهواز تا ۶ماه دیگر به بهره برداری می رسد

محمود ثابت قدم امروز پنجشنبه ۹ آذرماه در دوازدهمین نشست تخصصی مدیران و روسای سازمان های مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور که به میزبانی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز از سال ۸۸ با تصویب اساسنامه و ابلاغ از سمت وزارت کشور فعالیت خود را آغاز کرد. مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز […]

محمود ثابت قدم امروز پنجشنبه ۹ آذرماه در دوازدهمین نشست تخصصی مدیران و روسای سازمان های مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور که به میزبانی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز از سال ۸۸ با تصویب اساسنامه و ابلاغ از سمت وزارت کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز گفت: پس از سال ها تلاشی که افراد در حوزه پسماند در کشور قبول کرده اند، همچنان با چالش های متعددی روبرو هستند و این موضوع در اهواز شاید بنا به دلایلی کمی پررنگ تر و بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: عقب افتادگی هایی که از جنگ تحمیلی داشته ایم، مهاجرت های بی رویه ای که بعد از جنگ تحمیلی به شهر اهواز انجام شد و حاشیه نشینی زیادی در شهر اهواز به وجود آورد به طوری که اهواز دومین شهر حاشیه نشین کشور است، شرایط آب و هوایی، شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که حاکم بر شهر است را می توان از جمله این دلایل برشمرد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز عنوان کرد: وسعت شهر نسبت به جمعیت آن مورد دیگری است، اهواز از نظر وسعت سومین شهر کشور و به لحاظ جمعیت هفتمین شهر است لذا این موارد باعث شده مشکلات حوزه پسماند نسبت به شهرهای دیگر بیشتر خودش را نشان دهد و از طرفی برای هزینه نگهداشت شهر نیز از جمله شهرهایی است که باید برای مدیریت شهری و مدیریت پسماند اعتبار و هزینه‌های بیشتری مد نظر قرار دهیم.

ثابت قدم ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند تقریبا از ۲ سال پیش با روی کار آمدن شورای شهر جدید و شهردار، با همت و تلاش مضاعفی که از همان روزهای اول داشته و کار را آغاز کردند، تقرییا مورد حمایت بی سابقه ای نسبت به دوره های قبل قرار گرفت. همچنین همیاری سایر مدیریت‌های شهری مثل استانداری و دیگر نهادها را داشتیم که مجموعه اقداماتی انجام شد که شرایط را نسبت به گذشته بهبود بخشید.

وی اظهار کرد: از جمله اقداماتی که در این راستا انجام شده می‌توان به قراردادهای رُفت و روب سال گذشته اشاره کرد که همه قراردادها بروزرسانی و قراردادهای جدید منعقد شد. البته جمع آوری زباله‌ها در اهواز مکانیزه است اما معاونت خدمات شهری لازم دانستند که قراردادها بروز شوند و در حال حاضر نسبتاً آرامش بهتر است و نظافت بهتری هم در شهر صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز با اشاره به خرید تجهیزات و ماشین آلات گفت: سال گذشته برای خرید ماشین آلات حمل زباله، ماشین آلات عمرانی از جمله لودر، کمپرسی و دیگر ماشین آلاتی که مورد نیاز مدیریت شهری هستند، اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد؛ همچنین خرید مخازن ذخیره پسماند در سال گذشته انجام شد.

ثابت قدم با بیان اینکه ایستگاه های میانی را برای نخاله های خرد در نظر گرفته ایم، تصریح کرد: جمع آوری این نخاله ها توسط ماشین ها انجام می شود که در سال‌های گذشته این اقدام نبوده و از سال گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: کارخانه بازیافت زباله پروژه دیگری بود که با مبلغی بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان خریداری و روز گذشته، رونمایی آن به صورت غیررسمی انجام شد که می توان گفت در این زمینه جز اولین ها در کشور هستیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز با بیان اینکه اقدامات مهمی در محل دفن انجام و پروژه هایی افتتاح شده است، تصریح کرد: ۲ خط کارخانه پردازش ۲۵۰ تنی داریم که در سال گذشته اورهال آن به صورت کامل انجام و بهره برداری شد که اکنون در حال انجام است. از دیگر پروژه های مهم سال گذشته می توان به تکمیل و احداث سلول شماره ۲ اشاره کرد.

ثابت قدم اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه که به صورت دشت است، برای دفن از روش فوکوآکا استفاده می کنیم. سلولهای دفن با جمع آوری شیرابه و لوله گذاری در کف انجام می شود که سال گذشته سلول شماره ۲ افتتاح و اکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی تکمیل و بهره برداری ساختمان اداری را در دیگر پروژه های سال گذشته اعلام و عنوان کرد: بهسازی محیط سایت صفیره شامل احداث پارکینگ، محوطه سازی، فضای سبز، خرید دوریین مداربسته و راه اندازی اتاق مانیتورینگ در این سایت از اقداماتی بوده که در این راستا انجام شده است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز با اشاره به پروژه های در دست اقدام سال جاری، گفت: از سال ها پیش قرار است کارخانه کود و کمپوست در اهواز راه اندازی شود که بنا به دلایلی تا کنون این اتفاق صورت نگرفته و ما امسال این کار را در قالب سه پروژه آغاز کرده ایم؛ پروژه اول احداث محوطه فرآوری به مساحت ۵٫۲ هکتار است که قریب ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده و اکنون پیمانکار در حال انجام کار است که حدود ۴۵ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد.

ثابت قدم اضافه کرد: خرید دستگاه تِرنِر، دومین پروژه است که قرارداد آن بسته و پیش پرداخت واریز شده که تا پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده این دستگاه وارد خواهد شد. همچنین طراحی خط پرداز کود و کمپوست در حال اجرا است و انشالله با تکمیل این سه پروژه، احداث و بهره برداری کارخانه کود و کمپوست را در سال آینده انجام خواهیم داد.

وی اظهار کرد: لیفت دوم سلول شماره ۲ با هزینه ای قریب به ۴۰۰ میلیارد ریال از جمله پروژه های دیگر در دست اقدام است که ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انشالله تا ۶ ماه آینده به بهره برداری برسد تا مشکل دفن زباله در سال های آینده را نداشته باشیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز با بیان اینکه اکنون ۲ پروژه دیگر طراحی و برآورد شده است، تصریح کرد: این پروژه ها در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار هستند که شامل احداث سلول شماره سه و سلول دفن پسماندهای ویژه عفونی است.

ثابت قدم در خصوص سگ های پرسه زن گفت: با توجه به حساسیتی که در این خصوص وجود دارد برای آن یک پروژه به ارزش ۱۰ میلیارد تومان تعریف کرده ایم تا ساختمانی احداث و قفسه های آن بهسازی شود که در این راستا پیمانکار شروع به کار کرده و اکنون در مراحل ابتدایی کار است.

وی حوزه پسماند و طرح تفکیک از مبدأ را موضوع مهم همه کلانشهرها اعلام و عنوان کرد: در این راستا، از اواخر سال گذشته اپیلیکیشن هوشمندی را راه اندازی کردیم که به شرکت بهروب مجوز کار داده شد و فعالیت خود را آغاز کرد. براساس آمار می توان گفت که تاکنون نتایج تقریبا خوبی به نسبت شهرهای دیگر کسب کرده و رضایت نسبی وجود دارد و به نظر بنده باید برای تبلیغات آن تصمیم واحدی گرفته شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری