کد خبر:8731
پ

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی: کار مدیریت پسماند را نمی‌توان با یک سیاست خاص انجام داد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: نگاه به پسماند به عنوان طلای کثیف، اشتباه است، دنیا به سمت کاهش تولید پسماند حرکت می‌کند و با یک سیاست خاص نمی‌توان کار مدیریت پسماند را انجام داد. محمود مرادی نراقی امروز سه‌شنبه ۲۴ مردادماه در نشست کارگروه پسماند استان مرکزی در اراک اظهار کرد: […]

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: نگاه به پسماند به عنوان طلای کثیف، اشتباه است، دنیا به سمت کاهش تولید پسماند حرکت می‌کند و با یک سیاست خاص نمی‌توان کار مدیریت پسماند را انجام داد.

محمود مرادی نراقی امروز سه‌شنبه ۲۴ مردادماه در نشست کارگروه پسماند استان مرکزی در اراک اظهار کرد: در طرح جامع مدیریت پسماند اراک، باید کاهش تولید به صورت ویژه دیده شود.

وی با بیان اینکه تلاش برای کاهش سرانه تولید پسماند در استان مرکزی ضروری است افزود: در این راستا نیاز است آموزش‌های گسترده مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی با بیان اینکه در حوزه مدیریت پسماند سیاست‌ها چند جانبه است گفت: با یک سیاست خاص نمی‌توان کار مدیریت پسماند را انجام داد.

وی بیان کرد: یکی از ایرادات در تعرفه‌های شهرداری در خصوص هزینه پسماند است که از ساختمان و املاک گرفته می‌شود و افراد تولید کننده در آن نقشی ندارند.

مرادی نراقی افزود: موضوع پرداخت هزینه پسماند در دنیا اصلاح شده و افرادی که پسماند بیشتری تولید می‌کنند، هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند و نیاز است این مهم در استان مرکزی هم اصلاح شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند شهر اراک توسط شهرداری و دانشگاه اراک در حال اجرا است گفت: امید می‌رود اجرای این طرح آینده روشنی را در مدیریت پسماند ایجاد کند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی با بیان اینکه نیاز است پسماندهای شهری خمین، محلات و دلیجان در سه سایت به صورت شهرستانی متمرکز شود ادامه داد: شهرداران این شهرها موظفند که مجوزهای لازم برای محل دفن پسماند را اخذ کنند و فعالیت آنها باید زیر نظر محیط زیست باشد.

وی با بیان اینکه باید حداکثر تا ۶ ماه آینده مشکل لندفیل یا محل دفن پسماند شهرهای خمین، محلات و دلیجان رفع شود، اظهار کرد: سایت پسماند دلیجان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و باید مشکلات آن هرچه سریع‌تر رفع شود.

مرادی نراقی اضافه کرد: چندین سال است که ساماندهی پسماندهای حاشیه شهرهای این استان به صورت خودجوش و با تلاش و حمایت تشکل‌های مردم نهاد انجام می‌شود.

وی گفت: این طرح در کشور منحصر به فرد است و باید به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با بیان اینکه سرانه تولید پسماند شهری و خانگی در این استان به ازای هر نفر بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر در روز است گفت: آمارها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد پسماندهای استان مرکزی غذایی است.

یوسف یوسفی با بیان اینکه این بخش قابلیت بازیافت دارد بیان کرد: نیاز است در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

وی افزود: باید تلاش شود تا فرصت‌ها از درون تهدیدات بیرون کشیده شود تا محیط زیست کمتر دچار مشکل شود.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی هم با بیان اینکه نگاه امروز حاکم بر مدیریت پسماند در دنیا در مسیر کاهش است گفت: کارگروه پسماند استان مرکزی نیاز به یک روش اجرایی و برنامه مشخص دارد که علاوه بر شهرداری، مشارکت دستگاه‌های دیگر هم پررنگ شود و تقسیم کار ویژه صورت گیرد.

سیاوش آقاخانی با بیان اینکه نحوه مشارکت شهروندان در طرح جامع مدیریت پسماند اراک باید مشخص شود اظهار کرد: سیاست‌هایی که در مقابل چالش‌های موجود پسماند است، باید به دقت بررسی شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری